/ / De effecten van Black Friday

De effecten van Black Friday

Het is weer zo ver: Black Friday. Die ene dag in het jaar wanneer er enorme hoge kortingen zijn over de hele wereld. Niet alleen op kleding, maar ook op koelkasten, tv’s muziekinstrumenten etc. Veel mensen hebben vaak al een tijdje een specifiek product op het oog en op Black Friday wordt dan vaak de aankoop gedaan. En we laten het dan niet bij die ene aankoop, nee, dan moeten we er wat bij kopen, want: alles is nu zo goedkoop, de prijs wordt niet lager dan dit.

Maar wat voor effecten heeft Black Friday nog meer, naast de gaten in de handen van mensen?

De kleine ondernemers komen niet rond

De grote retailers verdienen een hoop aan Black Friday, omdat er veel bij hen wordt gekocht. Bij de kleine bedrijven moeten ze knokken om hun prijzen niet dusver te laten zakken, dat ze geen winst meer maken. Omdat de grote retailers producten in massa maken en verkopen, kunnen zij de prijzen laag houden. De kleine retailers kunnen dit (nog) niet, omdat hun nog niet zoveel vaste klanten hebben. Wanneer het dan Black Friday is zie je dat het verschil tussen de grote en de kleine retailers veel groter wordt. De effecten van Black Friday zijn daarin dus heel goed te zien!

Er wordt extra geproduceerd

Omdat er extra wordt gekocht, moet er ook extra worden geproduceerd. Zeker wanneer je kijkt naar kleding. Er wordt een inschatting gemaakt van het aantal verkopen, maar daarbovenop wordt nog een extra voorraad besteld om nee-verkopen te voorkomen. Je wilt natuurlijk wel dat de vraag van de klant beantwoord wordt. Elke winkelketen wil een extra voorraad, waardoor er een hoge piek ontstaat bij de productie. Door deze piek gaan er miljarden verloren aan onnodige productie-, logistiek- en voorraadkosten.

De prijs in de hoofd van mensen wordt hoger

Doordat we tijdens de Black Friday week zoveel kortingen zien en nogal gefixeerd zijn op deze prijzen, lijken de prijzen na Black Friday een stuk hoger dan we gewend zijn. De normale prijs lijkt dus hoger geworden. Hierdoor ontstaan er pieken en dalen in de uitgaven van mensen.

Is het als bedrijf dan niet voordeliger om geen korting te geven tijdens Black Friday? Dit heeft alleen zin als elk bedrijf stopt met deze korting. Maar aangezien bijna elk bedrijf deze kortingen geeft, leidt je dan verlies, omdat de consument dan naar de concurrent gaat.

Green Friday

Omdat Black Friday zoveel negatieve effecten heeft is er een tegenbeweging van Black Friday gekomen: Green Friday. Sommige merken zeggen ‘nee’ tegen Black Friday en doen niet mee aan alle kortingen die worden gegeven. Zij geven hun eigen draai aan deze bijzondere dag. Hier wat voorbeelden:

Ikea – Bring Back Friday
Ikea geeft jou de kans om gebruikte IKEA meubels terug te brengen in ruil voor een tegoedbon. Wanner je IKEA Family lid bent krijg je nog eens 50% extra inruilwaarde!

H&M
De H&M doet ook niet mee aan Black Friday dit jaar en vraagt aandacht voor duurzaamheid m.b.t. kleding. Ze willen laten zien dat kleding waardevol is en dat je daar bewust mee om moet gaan.

The Body Shop
The Body Shop vraagt geen aandacht voor hun producten en de hoeveelheid korting die zij geven, ze vragen aandacht voor andere percentages. Geen 47% korting, maar aandacht voor de 47% van de jongvolwassenen, die te maken heeft gehad met seksueel geweld. Weer weten over dit project klik hier!

Bewuster omgaan met alle producten in je leven

Bewust omgaan met je spullen vraagt om een andere mindset. Voor veel mensen is het ook een proces dat ervoor zorgt dat je bewuster in het leven staat, minder afleiding hebt van de spullen om je heen. Zo kun je je op belangrijkere dingen in het leven richten, zoals je familie en vrienden. Zij hebben namelijk niks aan jou als jij steeds bezig bent met nieuwe spullen in huis halen en op zoek bent naar de beste producten met de beste deals.

Ga eens aan de slag met het minimalisme! Dit kan jou helpen om bewuster en gelukkiger in het leven te staan. Probeer deze cursus, het helpt je enorm goed om de eerste stappen te maken. Niet goed = geld terug. Dus het is zeker het proberen waard!

Wil je meer te weten komen over de cursus? Klik dan op de link hier beneden om naar mijn review over de cursus te gaan. Hier lees je meer over de ins en outs van de cursus en kun je kijken of het iets voor je is. Daarnaast kun je daar ook de link vinden naar de kortingspagina!

E-cursus: Minimalisme

– 4 modules
– Meer ruimte en vrijheid in je leven
– Een bewuster leven leiden
– Ruim je leven op en creëer meer tijd, ruimte en vrijheid voor je dromen en doelen in 7 weken.
– Gratis Bonusmodule: minimalisme voor het gezin



Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *