/ / Hoe je je minder druk maakt over kleine dingen

Hoe je je minder druk maakt over kleine dingen

Iedereen maakt zich wel eens een hoop zorgen om iets waarvan je achteraf zegt: ‘Dat ik me daar nu zo druk over heb gemaakt!’ Je maakt jezelf alleen maar druk in je hoofd. Maar op het moment dat je je zo druk maakt, zie je helemaal niet meer hoe klein het probleem eigenlijk is. Dit gebeurt niet maar één keer in ons leven, maar dit gebeurd steeds opnieuw. Dat is best gek! Als je toch al weet dat je de vorige keer zo gestrest was om iets kleins, waarom doe je dat nu weer? In dit bericht laat ik je zien hoe je je minder druk kan maken (door jezelf) om kleine dingen.

Constante zorgen

Wanneer je je zorgen maakt om kleine dingen, maak je je de hele dag zorgen. Er zijn namelijk een hoop kleine dingen in het leven, waar je je zorgen om kunt maken. Maar dat is niet nodig. Het is zonde om je druk te maken over iets wat niet nodig is. Ook bereik je er niks mee, je hebt alleen jezelf ermee. Je zal er de hele dag over blijven piekeren en dat voelt niet goed.

Kenmerken van piekeren

Doordat je jezelf de ruimte geeft om te piekeren kan dat je het gevoel geven dat je er controle over hebt, wat niet zo is. Dit zijn een aantal kenmerken waaraan je kunt zien dat je aan het piekeren bent.

  • Je denkt dat je door het piekeren de situatie onder controle hebt.
  • Doordat deze gedachtes steeds op komen in je hoofd gedurende de dag, voel je je constant gestrest.
  • Je hebt het idee dat je deze gedachtes niet los mag laten. Je denkt dat alles mis gaat als je dat zou doen.
  • De gedachtes herhalen zich in je hoofd. Wat ga je de volgende keer doen? Hoe ga ik er de volgende keer op reageren?
  • Je ziet het probleem alleen maar groter worden in je hoofd.
  • Je merkt dat je lichamelijk vol spanningen zit, maar omdat je de gedachtes niet los kan laten, blijft de spanning zitten.

Niet alles gaat zoals je wilt

In de wereld gaat nooit iets zoals je het wilt. In een dag zijn er een hoop kleine dingen die fout kunnen gaan, maar niet alles is ook iets om je echt zorgen over te maken. Wanneer je bijvoorbeeld een glas laat vallen, dan is het zonde om daar lang over te piekeren. Het is gebeurd en het is balen, maar het is gebeurd. Geef jezelf de ruimte om het jammer te vinden, maar laat zoiets kleins je dag niet verpesten.

Het verschil tussen hetgeen wat je wilt en wat je krijgt veroorzaakt een hele hoop stress. Je ziet dat het niet gaat zoals je voor ogen had.

Controle is weg

De situatie als bijvoorbeeld dat kapotte glas of een vreemde die je afsnauwt is iets wat buiten je controle is. Je kan er helemaal niks aan doen, en erop ingaan maakt het vaak alleen maar erger. Het is een situatie die je zal moeten accepteren.
Wanneer je de situatie in je hoofd hebt zitten en je blijft er maar aan denken, verandert de situatie niet. Wat wel verandert is je humeur.

Je voelt je erg gespannen. Deze spanning wordt omgezet in ongeduld, ontevredenheid en een ongelukkige mindset. Je bent een stuk sneller moe en je normale dag is verandert in een dag vol ellende en er lijkt geen eind aan te komen. Je krijgt het gevoel dat je een slachtoffer bent van de dag. Hierdoor krijg je ook het gevoel alsof je dag niet meer beter kan worden en dat je alles kan maken. Je hebt het gevoel alsof je recht hebt op een klaag uurtje bij je collega’s of vrienden. Maar er is en grote kans dat dit niet oplucht, maar dat het je alleen nog maar geërgerd wordt.

Je creëert het zelf

De dag die je hebt gecreëerd hebt, heb je voor een groot deel aan jezelf te danken. Toen die rottige situatie gebeurde, heb je het niet geaccepteerd maar ben je erover gaan piekeren.
Maar om de situatie nu nog te accepteren is geen optie vind je, want dan heb je je de hele dag over niks druk gemaakt. De stress was overbodig. En dan voel je je dom dat je dat niet eerder hebt gedaan, dus gaat het piekeren door.

Het is heel lastig om de fouten in het leven maar te accepteren, maar er zijn vele ergere dingen in het leven. Ook deze liggen vaak buiten jouw bereik, je kan er niks aan doen. Toch zal je ook de grote fouten een plek moeten geven. En dat gaat onmogelijk worden als je jezelf daarvoor niet de ruimte geeft. Je moet beginnen bij de kleine dingen in het leven. De wereld is namelijk niet voorbij als je een verkeerd boek hebt besteld of als je in het restaurant een tafeltje krijgt bij het toilet. Laat zoiets kleins niet je dag verpesten.

Hoe los je het op?

Durf te ontspannen. Laat een keer aan jezelf zien dat je eigenlijk amper controle hebt. Dat het oké is als je de controle een keer niet hebt. Het helpt heel erg om een moment voor jezelf te nemen en om te ontspannen, te accepteren en te waarderen wat er is. Op deze manier kom je erachter dat je jezelf alleen maar gek maakt, doordat je maar blijft piekeren.

Het voelt beter als je kan toegeven dat je door het piekeren alleen maar gestrest raakt. Zorg dat je kunt erkennen dat je beter af bent zonder die stressvolle gedachten die je het gevoel geven dat je leven een en al ellende is.

Ontspan, laat los en accepteer. Dat is iets wat je met de cursus – nooit meer zorgen of stress – kunt leren. Je leert ook hoe je je negatieve gedachtes over een situatie kunt omzetten naar een positieve gedachte. Op deze manier is de dag een stuk optimistischer. Gun jezelf een leven zonder piekeren. Laat je jezelf niet gek maken!

Al deze dingen kun je leren in de cursus. Neem eens een kijkje en je zult zien dat veel mensen hier baat bij hebben. Ze geven aan dat de negativiteit voorgoed is vertrokken. Dit is iets wat jij ook kan! Niet goed? Geld terug!

E-cursus: Omgaan met zorgen en stress

Weg met negatieve gedachtes, op naar optimisme!
Leren om het beste te zien in elke situatie
Stress transformeren naar blijvende ontspanning
Meer dan 15.000 mensen waren je voor!
Nu met 2 extra bonussen
Nu tijdelijk van 199,- naar 59,-

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *