/ / Leren omgaan met stress. Hoe pak je stress aan?

Leren omgaan met stress. Hoe pak je stress aan?

1,3 miljoen Nederlanders kampen met burn-out klachten als gevolg van stress. Deze mensen zitten tijdelijk thuis, omdat ze te veel stress ervaren. Iedereen heeft wel eens stress, maar niet iedereen heeft een burn-out. Wanneer je last hebt van stress, is dit iets om goed in de gaten te houden. Je wilt namelijk niet dat de stress je te veel wordt en je een burn-out oploopt.

Waar kun je eigenlijk allemaal stress van krijgen? Dat is belangrijk om te weten, zodat je die situaties (voor zover dat kan) kan proberen te vermijden. Van deze situaties kun je stress krijgen:
– een lichamelijke ziekte hebben
– een nare gebeurtenis hebben meegemaakt
– een scheiding
– het overlijden van een naaste
– relatie problemen
– huiselijk geweld
– onzekerheid op het werk / werkeloos zijn
– onzekerheid m.b.t. geldzaken
– weinig steun van anderen
– er staat te veel druk op je van anderen, of van jezelf

Maar welke dingen kun je nu doen om met die opgelopen stress om te gaan? Er zijn een hele hoop dingen die voor de een wel werken en voor de ander niet. Je kunt deze het beste zelf uitproberen en bekijken of je er wat aan hebt, ja of nee. Lees verder om er achter te komen wat je kunt doen om om te gaan met stress.

Overzicht krijgen van de situatie

Het is erg lastig om in een gestreste situatie het overzicht te behouden. Je houd je toch nog erg bezig met de situatie die je een naar gevoel geeft. Dit blijft bijvoorbeeld op die momenten erg door graven in je hoofd. Daarom is het belangrijk om dit overzicht voor jezelf te creëren. Je moet jezelf even uit de situatie halen en er boven gaan staan, om de situatie te overzien.

Maar hoe kun je jezelf uit de situatie halen, om overzicht te krijgen?
Je kunt de situatie stap voor stap opschrijven, op deze manier krijg je een soort tijdlijn van waar het begonnen is eb hoe het gelopen is tot het huidige moment. Dit kan voor een hoop duidelijkheid zorgen, waardoor je de situatie niet meer herhaald in je hoofd. Dit zal ook leiden tot rust in je bovenkamer.

Wanneer je de situatie voor je ziet kun je deze gaan relativeren. Je moet jezelf, je werk en je leven wat minder serieus gaan nemen. Zo zie je dat je werk belangrijk is, maar andere dingen zijn ook heel belangrijk. Wat dacht je van je relatie, je gezondheid, je kinderen, je bijdrage aan de wereld?

Wat wordt de volgende stap?

Vanaf het moment dat je het overzicht hebt en ziet waar je nu staat in de situatie, is het de bedoeling dat je gaat nadenken over je volgende stap. De situatie waar je nu in zit, daar wil je vanaf. Maar hoe ga je daarmee aan de slag?

Hoe kun je de omstandigheden waar je nu in zit verbeteren? Je hoeft geen andere weg in te slaan, maar er moet wel verbetering komen. Het doel van het verbeteren is het zorgen voor minder spanning. Misschien kun je je leven anders indelen, een andere planning.

Zo kun je bijvoorbeeld eerder gaan slapen, de meeste mensen zitten namelijk de laatste uren van de dag alleen maar achter de televisie of achter hun telefoon. Dit kan je ook gebruiken om alvast te gaan slapen. De volgende ochtend kan je dan een uurtje eerder opstaan en alvast een planning van je dag maken of een frisse neus halen, door een rondje buiten te lopen.

Soms moet je ook belangrijke taken die je op je hebt genomen aan anderen overdragen. Je kan namelijk niet altijd alle zware lasten tillen. Er zijn momenten waarbij je aan de slag gaat en er vol voor gaat. Maar de momenten waarbij je even gas terug neemt zijn net zo belangrijk.

Omgaan met stress: The basics

De basics van het omgaan met stress zijn de 4 s’en:

Slaap

Neem genoeg slaap. Slaap zolang als jij denkt nodig te hebben om je uitgerust te voelen. Voldoende slaap is echt een prioriteit als je geen burn-out wilt krijgen. Ook kun je eraan denken om ’s middags een keer een dutje te nemen van 20 minuten. Ook zo’n dutje kan wonderen doen.

Let er wel goed op dat dit niet inhoud dat je een gat in de dag moet slapen! Dit kan namelijk ook voor een hoop problemen zorgen. Verder betekent het niet dat je bij 12 uur aan slaap meer uitgerust bent, dan bij 8 uur. Vind hierin jouw balans, want dit is voor elk persoon weer anders.

Sport

Ook sporten kan bijdragen aan het verminderen van je stress. Uit cijfers is namelijk gebleken dat je 50% minder kans oploopt om een burn-out te krijgen als je ééns in de week een stevige workout doet. Dit zorgt er namelijk voor dat je een hoop stress van je afschud. Tijdens het sporten heb je ook geen tijd om na te denken over je negatieve situatie, je bent dan met volle overgave met iets anders bezig. Dit zorgt tijdens je workout voor een moment van rust in je hoofd.

Stilte

Maak voor jezelf elke dag een kwartiertje vrij om even helemaal niks te doen. Je kunt gaan mediteren. Het houdt je hoofd rustig en geeft je een perfecte start waarmee je je dag, maar ook nacht, tegemoet kunt komen. Zie je mediteren helemaal niet zitten? Probeer dan om comfortabel te zitten en om even gewoon niks te doen. Je kan over van alles na gaan denken en dat is prima, maar doe even helemaal niks.

Spelen

Ook het even lekker doen wat jij maar wilt zorgt voor een verlichting van je stress. Neem eens in de maand een dag waarop je iets gaat doen wat jij leuk vind. Als jij het leuk vind om met LEGO aan de slag te gaan, neem dan lekker een dag voor jou en je LEGO. Meer zin in een dagje bloemen plukken? Dan ga je lekker bloemen plukken. Doe eventjes wat jij wilt doen, zonder dat je dat van een ander moet doen.

Ontspanning

Ontspanning doorbreekt de stressreactie van het lichaam. Zo krijgt je lichaam even de tijd om bij te komen van alle stress die je ervaart in je dag. Plan deze ontspanning in je leven in, zo weet je zeker dat je daaraan toekomt. Op deze manier zorg je dat er een goede balans is tussen je taken en de rust die je nodig hebt.

Iedereen die heeft wel iets waarbij hij/zij zich kan ontspannen. Denk je dat je niks kan bedenken? Hier zijn een paar voorbeelden:
– luisteren naar muziek
– een boek lezen
– een wandeling maken
– sporten
– een warm bad nemen

Ook is het belangrijk dat je moet leren om te ontspannen als dat iets is wat je niet vaak doet. Bij veel mensen is de grens tussen de dingen die je moet doen en de dingen die je wilt doen erg klein. Toch is het erg belangrijk om daar een duidelijke lijn te ontwikkelen. Hoe je ontspannen kunt leren kun je doen via deze cursus:

E-cursus: Omgaan met zorgen en stress

Weg met negatieve gedachtes, op naar optimisme!
Leren om het beste te zien in elke situatie
Stress transformeren naar blijvende ontspanning
Meer dan 15.000 mensen waren je voor!
Nu met 2 extra bonussen
Nu tijdelijk van 199,- naar 59,-

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *