/ / Het verschil tussen meditatie en mindfulness. Hoe ga je ermee aan de slag?

Het verschil tussen meditatie en mindfulness. Hoe ga je ermee aan de slag?

Veel mensen gebruiken meditatie en mindfulness door elkaar heen. Waar denk je aan bij meditatie? Misschien denk je aan yoga of aan het zitten in een kleermakerszit. En waar denk je aan bij mindfulness? Denk je dan aan hetzelfde of aan iets anders? Is er wel een verschil tussen de beide? Zo ja, wat is dan precies het verschil? In dit bericht lees je wat meditatie en mindfulness inhouden en wat het verschil ertussen is.

Wat is mindfulness?

Bij mindfulness draait het om aandacht. Bewust zijn in het moment en er geen oordeel over geven. Er zijn bepaalde dingen die je aandacht grijpen, deze merk je op en laat je weer gaan. Jan Kabat-Zinn, de man die mindfulness in de westerse wereld introduceerde, zegt dat mindfulness het brein traint. Ook helpt het de gedachtes te structureren. Dit zou dan leiden tot verbetering van het welzijn van de mens.

Stel je bent bezig met je werk en je drinkt een kopje thee. Op een gegeven moment pak je weer je mok om een slok te nemen maar je merkt dat je thee al op is.

Door mindful te zijn ben je tijdens het drinken met je hoofd bij het drinken. De aandacht gaat naar het warme kopje, de heerlijke geur en de lekkere smaak. Je geniet eventjes van de rust die het met zich mee brengt. Even voor die 5 seconden geen werk.

Mindfulness zelf is het toepassen. Het gaat erom dat je je volledige aandacht geeft aan datgene waar jij je aandacht aan wilt geven.

Mindfulness houd dus in dat je je niet laat afleiden tijdens hetgeen wat je aan het doen bent. Dat afleiden gebeurt door je gedachten die naar iets anders gaan, zonder dat je het door hebt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door eten dat je naast je hebt staan. Je neemt steeds ongemerkt een hap. Ook kan je door een ander worden afgeleid, waardoor je met je gedachten niet meer bij de taak bent. Wanneer je mindful bent ben je bewust bezig met je taak, je bent niet ondertussen in je gedachten met iets anders bezig.

Wanneer je echt mindful bent dan geeft dit jouw het vermogen om gefocust aan de slag te gaan. Verder brengt het ook veel rust en sta je stil bij de kleine dingen in het leven wat je veel geluk kan brengen.

Wat is meditatie?

Mediteren is het oefenen met aandacht i.p.v. het toepassen ervan in het dagelijks leven. Als je mediteert ga je er dus even voor zitten.

Voor meditatie heb je verschillende manieren. Je kan je aandacht richten op je ademhaling, maar je kan je aandacht ook richten op je hele lichaam. Door te mediteren, kan je je geest tot rust laten komen, dit gevoel beschrijft men vaak als stilte, rust en geluk.

Wanneer je regelmatig mediteert wordt je beter in het vasthouden van je aandacht. Je bent minder snel in gedachten verzonken. Je laat je dan niet zomaar meesleuren door je gedachten. Je hebt het in de gaten wanneer je afdwaalt met je gedachten.

Meditatie zal ervoor zorgen dat je uiteindelijk gemakkelijk en vaker mindful bent. Er zijn een aantal dingen die voor jou in een positieve manier kunnen veranderen:

  • Je hebt meer oor voor anderen.
  • I.p.v. dat je naar een leuk moment toeleeft, wordt je beter in het genieten van de dingen die nu gebeuren.
  • Je bekijkt dingen nu meer optimistisch.
  • Je leert dat je ook een keer niks hoeft te doen. Maar dan ook echt even helemaal niks.
  • Het leven ga je minder serieus zien, waardoor je minder stress ervaart .

Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness?

Bij meditatie oefen je met het observeren van je gedachten en gevoelens. Ook oefen je met aandacht. Hoe behoud je de aandacht? Voor meditatie neem je vaak even een moment om hierbij stil te staan.

Mindfulness is het toepassen van deze kunst. Het is in de praktijk gebruiken van het behouden van aandacht aan datgene waar jij je aandacht op gericht wilt houden. Voor mindfulness hoef je dus geen moment te pakken, maar train je jezelf door je dagelijkse taken heen.

De meeste mensen leren het beste wanneer ze het toe kunnen passen in de praktijk. Daarom hoef je niet te beginnen met meditatie, maar kun je ook beginnen met mindfulness. Hierbij leer je meteen in de praktijk.

Aan de slag met mindfulness

Wil jij ook meer concentratie tijdens het werken? Wil je meer genieten van de dingen in je leven? Wil je bewuster gaan leven?
Check dan deze cursus! Met deze cursus ga je aan de slag met je gedachten en leer je deze om te zetten in iets positiefs. Voor veel mensen is mindfulness iets waar ze mee aan de slag willen gaan, omdat ze zich beter willen concentreren op het werk. Daarom krijg je bij deze cursus een gratis bonusmodule: mindfulness op het werk.

E-cursus Mindfulness

8-weekse cursus
Audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails
Dagelijkse stappenplan
Leer je gedachten beschouwen als je beste vriend
Gratis bonusmodule: Mindfulness op het werk

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *